niedziela, 23 lutego 2014

Cukier - legalny narkotyk naszych czasów?

Wszyscy wiemy, że cukier w nadmiernej ilości jest niezdrowy. Wiedzą to nawet dzieci, bo psuje zęby i odkłada się w biodrach. A czy zauważyliście, że większość z nas jest uzależniona od cukru? Że czuje potrzebę zjedzenia czegoś słodkiego lub napicia się słodkiej gazowanej wody? Tak działa właśnie uzależnienie. Na podobnej zasadzie działają, np. narkotyki, alkohol, papierosy. Czy więc cukier powinien zostać zakazany?



Uważam, że małym dzieciom nie powinniśmy dawać słodkich napojów gazowanych, który łatwo może je uzależnić, a to może doprowadzić później do otyłości. 

Ale zacznijmy może od tego czym jest cukier?

Cukier - na ogół pod tą nazwą występuje sacharoza produkowana z trzciny cukrowej (cukier trzcinowy), bądź z buraków cukrowych (cukier buraczany). Z chemicznego punktu widzenia cukry to inna nazwa węglowodanów, a więc również skrobi i celulozy. (źródło)

Gdzie możemy go znaleźć?

W wielu produktach, m.in: płatkach śniadaniowych, dżemach, sokach, jogurtach, ketchupie, musztardzie, parówkach, gotowanej szynce itp. Dziwne prawda?



Tak więc sami widzicie, że bardzo łatwo jest się nam od niego uzależnić, gdy dodawany jest prawie do wszystkiego i codziennie jemy go tak na prawdę bardzo dużo. 

Jak wspomniałam wcześniej cukier działa na podobnej zasadzie jak inne używki, które nas uzależniają. Pewien naukowiec przeprowadził badania na szczurach, którym przez pewien czas podawał kokainę w płynie, która bardzo łatwo uzależnia. Później podał im dwa pojemniki do wyboru. W jednym była nadal kokaina w płynie, a w drugiej woda z cukrem. Badania wyglądały tak, że aby otrzymać daną substancję szczury musiały nacisnąć raz na dźwignię. Jeśli wybierały drugi raz tą samą substancję musiały nacisnąć na dźwignię 2 razy, następnie 4, 7,10 itd. W 85% szczury wybierały wodę z cukrem, pomimo, że musiały naciskać na dźwignię po nawet kilkadziesiąt razy! Po odstawieniu im wody z cukrem, szczury stały się rozdrażnione, dostawały palpitacji. Dokładnie tak samo jak przy przejściu narkomana na odwyk. 

Zaskakujące... To skoro kokaina nas może tak bardzo uzależnić, a cukier z nią wygrywa to musi być na prawdę groźny! Cukier w porównaniu do narkotyków, nie wyniszcza nam tak organizmu, ale może powodować różne choroby, otyłość. 

Gdzie mieszkają najgrubsi ludzie? Spójrzcie na obrazki niżej:


Sporo prawda? 

Zdrowszy wybór:


Miód - zamiast słodzić herbatę cukrem, słodźmy ją miodem. Miód jest zdrowszy i mniej kaloryczny. Bogaty jest w witaminy i mikroelementy. Uważajmy jednak, aby herbata nie była zbyt gorąca, bo wtedy miód może stracić swoje drogocenne właściwości.
Stewia - roślina pochodząca z Brazylii i Paragwaju. Jest bardzo słodka, ale w porównaniu z cukrem - bezkaloryczna. Póki co można ja chyba dostać tylko przez internet.
Syrop klonowy - tylko ten prawdziwy, a nie z dodatkiem syropu kukurydzianego. Zawiera mniej kalorii niż cukier, 334 kcal w 100 g, i składniki takie jak: magnez, żelazo, tiamina, ryboflawina, wapń, mangan i cynk.

Także ograniczajmy spożycie cukru, batoników, ciastek, gazowanych napojów itp. i zastąpmy je owocami, bo one akurat posiadają w sobie cukry proste, które nam nie zaszkodzą, a tylko mogą nam wyjść na dobre :)



45 komentarzy:

  1. U nas nie ma problemów z uzależnieniem od cukru :) Dzieci od zawsze wybierają wodę, a słodycze dostają, ale sami wiedzą ile i kiedy mogą zjeść :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to świetnie! To masz bardzo mądre dzieci i tak trzymać :)

      Usuń
  2. Moim zdaniem sól jest o wiele gorsza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie twierdze, że nie, ale cukier też nie jest zdrowy :)

      Usuń
  3. Nie lubię cukru odkąd byłam na diecie. Teraz wszystko jest dla mnie za slodkie ;)

    Megi (megisplace.blogspot.com)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najgorsze jest to, że cukier jest też w takich produktach po których bym się nawet nie spodziewała :)

      Usuń
  4. Jestem więc uzależniona ;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też niestety :P bo czasami nachodzi mnie chętka na coś słodkiego :D w sumie to nawet często :P

      Usuń
  5. no ja swoje dzieci .. jak juz je bede miala , bede chciała jak najpóżniej dopuszczac do slodkich napojow.. ;]

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja dokładnie tak samo, jak będę w końcu je miała hehe :D będzie woda, albo świeżo wyciskany sok :)

      Usuń
  6. od małego mi mama powtarzała, że cukier to "biała śmierć" i jakoś już tak mam to zakodowane, że niechętnie sięgam po słodzone i po cukier w czystej postaci. za to mam kłopot z solą, bo zdecydowanie za dużo jej używam.. :<

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj no to nie dobrze z tą solą. Ja to ogólnie nie lubię za bardzo przyprawionych potraw, choć patrząc na to ile jest soli w niektórych produktach, to pewnie też wyjdzie mi dużo.

      Ale dobrze, że mama dobrze o cukrze natłukła do głowy :D hehe

      Usuń
  7. Jeśli chodzi o cukier sypki ( ten standardowy ;) ) to używam go tylko do kawy. Nie słodzę herbat - nie czuję takiej potrzeby :)

    Ale jestem uzależniona od słodkich napojów, ot co ^^

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no ja niestety też mam często ochotę na słodkie napoje, choć staram się pić bardziej wodę albo soki wyciskane :)

      Usuń
  8. nie jem słodkich rzeczy..a jak mam zjeść jakieś ciasto to tylko kawałek. Od kilku lat straciłam apetyt na słodkie :P ale kawy czy herbaty nie wyobrażam nie posłodzić :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja kiedyś słodziłam 3 łyżeczki do herbaty!! Teraz to dla mnie zdecydowanie za słodkie i słodzę 1 lub 1,5 łyżeczki :) A czasami nawet piję gorzką :)

      Usuń
  9. staram się ograniczać cukier, chociażby przez niesłodzenie herbaty czy niedodawanie go do ciasta na naleśniki. o stewii słyszałam i muszę chyba na nią się przerzucić ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja tez muszę wypróbować stewie :) ciekawe jak smakuje :)

      Usuń
  10. Staram się ograniczać cukier, już od lat nie kupuję go w 'czystej postaci' , za napojami słodzonymi nie przepadam więc nie ma problemu ale czekolada ach ciężko byłoby się z nią rozstać na zawsze. Uważam, że wszystko należy dawkować z umiarem

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie:) wszystko jest w końcu dla ludzi tylko z umiarem :)

      Usuń
  11. Ja już od ponad dobrego roku ograniczyłam cukier. Nie słodzę herbaty i ograniczam go w posiłkach. Używam gdy naprawdę trzeba :-D Pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja zdecydowanie jestem uzależniona od cukru, codziennie muszę zjeść coś słodkiego. Ale w tym roku postanowiłam to kontrolować. Chciałabym też spróbować stewii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no stewia podobno jest bardzo słodka, więc w sumie fajnie nią zastąpić cukier. Ale nigdy jej nie próbowałam. I ja też jestem uzależniona choć nie codziennie mam ochotę na coś słodkiego, ale czasami mam takie napady, że mam ochotę np. na te konkretne lody, albo napić się tego napoju :) Także sama chęć już mówi sama za siebie :)

      Usuń
  13. Bez czekolady, czy batonika mogę się spokojnie obejśc, herbatę zieloną czy czerwoną piję bez cukru, ale czarnej juz bez niego sobie nie wyobrazam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja czarnej zbytnio nie pijam. Wolę właśnie zieloną, albo białą herbatę :)

      Usuń
  14. nie przypominam sobie abym kiedykolwiek słodziła herbatę. chyba nigdy tego nie robiłam ale słodycze lubię to fakt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja czasami nie słodzę herbaty, ale wolę jak jest troszkę cukru :P

      Usuń
  15. rodzimy sie z naturana preferencja do slodkiego, mleko matki jest slodkie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hehe a ja nawet nie wiem jak smakuje mleko matki :D jeszcze nie jestem mamą :D

      Usuń
  16. Jeśli chodzi o mnie, to na pewno jestem uzależniona ;P
    Dzieciom ograniczam cukier, zdecydowanie jestem zwolenniczką owoców, wody do picia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mądra z Ciebie kobieta i tak trzymaj :D i witaj w klubie uzależnionych :P

      Usuń
  17. Ja nie słodzę kawy ani herbaty, ale czasem bez cukru się nie da :P

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo trafny tytuł. Ja bardzo lubię syrop z agawy jako zastępstwo dla cukru (ma niski indeks glikemiczny). Podobno w czasach kiedy formowały się nasze geny człowiek jadł 2 kg cukru na rok, gdzies około 1850 roku 5 kg cukru na rok. Pod koniec XX wieku 70 kg cukru na rok. A obecniei ile? - nie wiem, ale aż strach się bac. Pozdrawiam Bea

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo o syropie z agawy nie słyszałam :)
      No teraz patrząc ile na świecie jest otyłych ludzi to chyba sporo muszą jeść cukru. Co prawda to nie tylko zasługa cukru, ale także tłuszczu, a łącząc te 2 czynniki łatwo popaść już w otyłość i inne choroby. W Stanach czy w Anglii jedzą dużo tych fast foodów, bo jest tanio i nie chce się przez to gotować. A przy takiej diecie łatwo jest utyć niestety.

      Usuń
  19. ja w zasadzie nawet herbaty już nie słodzę. ale wiadomo, że nie wyzbędę się cukru całkowicie z życia..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wiadomo. Zresztą cukier w małych ilościach nikomu nie zaszkodzi :) Chodzi po prostu o to żeby z nim nie przesadzać :)

      Usuń
  20. ja od 8 lat doslownie nic nie slodze. Dla mnie o moze nie istniec.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no to Ci fajnie :D bo ja nie które napoje to muszę mieć słodkie :P

      Usuń
  21. Jestem pod wrażeniem. Bardzo fajny artykuł.

    OdpowiedzUsuń
  22. Fajnie to wszystko zostało tu opisane.

    OdpowiedzUsuń
  23. 24 yr old Geologist II Minni Hurn, hailing from Gaspe enjoys watching movies like Bright Leaves and Table tennis. Took a trip to Tsingy de Bemaraha Strict Nature Reserve and drives a Sonata. siec

    OdpowiedzUsuń
  24. 58 year old Programmer III Deeanne Baines, hailing from Happy Valley-Goose Bay enjoys watching movies like "Resident, The" and hobby. Took a trip to Kasbah of Algiers and drives a Bentley Litre Supercharged Le Mans. jej odpowiedz

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :) Jeśli spodobało Ci się u mnie to dodaj mnie do obserwatorów :)
Komentarze chamskie i wulgarne będą usuwane.