sobota, 15 lutego 2014

Jak znane firmy nas oszukują...

Kilka dni temu, oglądałam znowu ciekawy program, tym razem na TVN Style. Nie wiem czy ktoś kiedyś go oglądał, nazywa się "Tajemnice korporacji". Ten program uświadomił mi jacy my, ludzie, jesteśmy naiwni, a znane firmy robią z nas idiotów i wyłudzają tylko od nas pieniądze. Ciekawi jesteś w jaki sposób? Zapraszam do czytania.




Jak się mogliście domyśleć poprzez zdjęcie, przedstawię tutaj głównie firmę Apple, bo to właśnie o niej była mowa w programie. 

Firma Apple jest jedną z najbardziej znanych firm na świecie oraz pewnie też najbardziej lubianą, patrząc na to jak się nastolatki chwalą w internecie, że mają iPhona czy jakiś inne sprzęt z jabłuszkiem. Jak wiemy firma ta nie należy także do najtańszych, więc jak kupujemy coś na co musimy wydać trochę pieniędzy to chcemy żeby to było trwałe, nie psuło się i w ogóle żeby służyło nam jak najdłużej. Jednak firma Apple postanowiła wykorzystać pomysł tzw. "postarzania sprzętu". Nie dziwiło Was nigdy, dlaczego sprzęt psuje się zawsze kiedy już jest po jego gwarancji? Dzieje się tak właśnie poprzez celowe postarzanie sprzętu. Firma Apple, np. posiada w swojej ofercie telefony, których baterie mają być sprawne na mniej więcej 400 naładowań. Po tej liczbie bateria najczęściej się psuje i trzeba ją naprawić, bądź wymienić. Niestety o wymianie za bardzo nie ma mowy, bo baterie są wbudowane! Więc zostaje tylko naprawa, oczywiście już po gwarancji, idziemy do salonu Appla i słyszymy, że naprawa będzie kosztowała 250$, a nowy sprzęt kosztuje 500$. Wiele osób w takiej sytuacji kupuje nowy sprzęt i to np. lepszej generacji czy modelu. I właśnie firmie o to chodzi. Gdy cena naprawy samej baterii wynosi połowę lub 2/3 ceny nowego sprzętu, pracownicy salonu zachęcają nas do zakupu nowego sprzętu twierdząc, że starego nie warto już naprawiać skoro za niewiele więcej możemy mieć już nowy sprzęt. I w taki sposób firma Apple na nas zarabia. My kupujemy u nich fajny nowy sprzęt, tylko, że my nie wiemy, że firma wie, że za jakiś czas on nam się zepsuje, a my przyjdziemy do nich po nowy.



Najlepsze, że w tym programie firma Apple nie chciała w ogóle rozmawiać na ten temat z Panią dziennikarką i cała ekipa telewizyjna została bardzo niemiło potraktowana. 

Po tym programie zraziłam się trochę do firmy Apple, bo nie spodziewałam się, że firma celowo postarza sprzęt, albo wprowadza inne zaskakujące udziwnienia, żebyśmy np. nie mogli wymienić tanio baterii do naszego telefonu i chce w tak perfidny sposób zarabiać na swoich wiernych użytkownikach. 

Oczywiście, żeby nie było, że tylko rzucam się do Appla, bo inne firmy pewnie działają podobnie, ale akurat o firmie Apple był ten odcinek i dlatego odnoszę się do niej. 

Jest mi trochę przykro z tego powodu, że Apple gra w takie nieczyste gierki, bo jeszcze niedawno chciałam kupić iPhona, ale po obejrzeniu tego programu na pewno go już nie kupię, bo nie mam zamiaru do niego później dokładać, nie wiadomo jakie kwoty. Co prawda mam z swoim posiadaniu iPada Mini, i jestem póki co z niego zadowolona, ale nie jest on jeszcze taki stary i boję się myśleć, co będzie za jakiś czas. 

Spoko wiadomo, że kiedyś dany sprzęt się nam znudzi, bądź już jest taki stary, że chcemy kupić nowy, ale ja bym chciała żeby to był MÓJ wybór kiedy kupuję nowy sprzęt, a nie dana firma będzie mi to narzucać. Jak komuś się podoba, może i co tydzień kupować nowy sprzęt, ale są tacy ludzie, którzy jak coś kupują, szczególnie coś drogiego to chcą żeby im on wystarczył na lata. 

Tak więc zastanówmy się czasami czy faktycznie warto iść za modą i kupować najdroższe rzeczy, czy nie lepiej kupić coś tańszego, ale mamy pewność, że w razie jakiejś awarii, z wymianą nie będzie problemu i nie wydamy na to majątku. 

I zaznaczam to co wyżej napisałam to są tylko, przykłady, które udokumentowali dziennikarze z programu "Tajemnice korporacji" i troszkę mojego zdania na ten temat.  

A co Wy o tym wszystkim sądzicie?

Zapraszam również do poczytania więcej na ten temat na stronkę: CHIP

47 komentarzy:

  1. Też oglądałam ten program. Widać jak na dłoni że robią nas w balona.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no masakra :/ a miałam takie dobre zadnie akurat o Apple, że ma najlepszy sprzęt i trwały, a tu się jednak okazało, że nie za bardzo :/ ehh w dzisiejszych czasach to nie wiadomo co już kupować, a co nie...

      Usuń
  2. Też oglądałam ten program, bo byłam bardzo ciekawa co tam powiedzą, ale przyznam się szczerze domyślałam się, że coś robią z tym sprzętem, bo już parę razy popsuło mi się coś np. tydzień po gwarancji i płać za naprawę albo kupuj nowe.. No ale im się biznes musi kręcić, gdyby robili niezniszczalne sprzęty, to przecież by zbankrutowali..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też właśnie się domyślałam, bo zawsze po gwarancji dopiero się coś zaczynało psuć, tylko szkoda, że nawet jak się już zepsuje, to musisz wywalić na naprawę tyle kasy :/

      Usuń
  3. Niestety ostatnio coraz więcej sprzętu psuje się tuż po gwarancji ;/ Pralki, telefony, aparaty masakra ;/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tylko ciekawe skąd na to wszystko brać pieniądze?

      Usuń
  4. Słyszałam o tym już nie raz... Oszuści i naciągacze.

    OdpowiedzUsuń
  5. słyszałam już różne historie o tym jak nasz produceni oszukują, dlatego już chyba nic mnie nie zdziwi

    OdpowiedzUsuń
  6. Dobrze, że ja nie mam telefonu :P W tym zakresie "moda" mnie nie dotyczy, i idące za nią oszustwa i konsekwencja ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to się lepiej tak nie ciesz, bo to nie tylko telefonów się tyczy :P Tutaj tylko dałam przykład z telefonem, ale robią takie cyrki też z aparatami fotograficznymi, telewizorami itd. Na samym końcu mam odsyłacz do stronki na której jest więcej napisane :)

      Usuń
  7. Nie oglądałam programu, ale słyszałam właśnie o tym...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja bardzo lubię takie programy. Można ciekawych rzeczy się dowiedzieć :)

      Usuń
    2. Sęk w tym, że dla jednego programu nie będę kupowała TV :D

      Usuń
    3. hehehe nie namawiam na kupowanie TV :D Jeszcze zaraz się zepsuje i co? :D hehehe Albo bierz taki z najdłuższą gwarancją, wtedy może podziała dużej :D hehe

      Usuń
  8. no nieźle.....:/

    OdpowiedzUsuń
  9. nie oglądałam
    ale to że firmy klientów robią w konia to wiadome,kiedyś podobny program oglądałam chyba o telewizorach samsung,choć nie dam sobie ręki uciąć,że o tą firmę chodziło!
    mowa było o jakiejś części, która jest montowana tańsza aby się tv szybciej zepsuł,bo jakby dali droższą to bym im się to nie opłacało bo tv by działał dłuzej a oni by mieli mniejszą sprzedaż
    tak jest wszędzie
    wiadomo,że zwykle sprzęty psują się po gwarancji :P mój laptop w sierpniu skończył gwarancję i tylko patrzeć jak zdechnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. więcej przykładów jest na tej stronie co podałam na samym dole i jest też wspomniane o tej części z TV która się psuje :)

      wszystko było by ok gdyby tylko te sprzęty nie były takie drogie, bo tak to by mi zwisało co oni z tym sprzętem robią i mogłabym kupować za każdym razem nowy, tylko że nie stać mnie niestety na to :) I zawsze warto wiedzieć co, kto, gdzie :)

      Usuń
    2. no właśnie drogi tv np za jakieś 4 tys co go człowiek ze 3 lata potem spłaca,ledwo czas minie i się popsuje i człowiek znowu w raty :/

      Usuń
    3. no dokładnie i jak tu się nie wkurzać? :/

      Usuń
  10. Zam to i niestety nie tylko firma Apple robi takie przekręty. Głupi przykład, ale jednak: zepsuła się nam lodówka. Kiedy wezwaliśmy mechaników, powiedzieli, że raczej nie opłaca się tego naprawiać, tylko kupić nową. Jak się później okazało w trakcie rozmowy z mechanikami, potwierdzili oni, że teraz wszystkie sprzęty AGD do domu produkowane są z wytrzymałością jaką daje nam gwarancja, po czym się psują i nie opłaca się ich naprawiać.. Taka rzeczywistość. Niejednokrotnie słyszałam, nawet od rodziców, że dawniej, kiedy coś kupili to mieli na lata, a teraz wszystko się psuje. Faktem jest, że firmy zauważyły, że więcej zarobią na produktach, które szybko się zepsują i konsument kupi nowy, niż na ich naprawie. W takim świecie niestety żyjemy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dlatego napisałam, że nie tylko Apple tak robi :) Inne firmy także, tylko akurat dałam przykład Appla, bo o niej mówili w programie no i jest chyba najbardziej znaną marką :) I to fakt, że kiedyś robili dużo lepsze sprzęty, które były na lata, a nie to co teraz jakiś szajs na którym chcą na nas zarobić :/

      Usuń
  11. Wszystkie firmy tak robią; mi się popsuł mikser, odkurzać ( 3 dni po gwarancji) pralka miesiąc po wszytko już po a nie w ciągu tych 2 lat

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo to jest właśnie specjalnie tak skonstruowane. Kiedyś tak nie było, a teraz liczą się tylko zyski dla firmy a nie jakość :/

      Usuń
  12. widzialam u kumpla htc juz z wbudowana bateria i nierozbieralny.... dal prawie całą wypłatę, a to go zaskocze :) dzieki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie mi musisz dziękować, tylko tym pomysłowym ludziom co zrobili ten program :D hehe ale miło, że w jakiś sposób pomogłam :D hehe

      Usuń
  13. nie oglądałam. prawda jest jednak jedna- za bardzo wierzymy reklamom :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam już dawno o takich procederach, niestety o sprzętach działających 20-25 lat bez szwanku możemy już zapomnieć ;/

    OdpowiedzUsuń
  15. Niestety też o tym słyszałam. Mi równo po 2 latach "siadła" bateria w laptopie...

    OdpowiedzUsuń
  16. u mnie to też standard że sprzęt psuje się ciut po gwarancji...

    OdpowiedzUsuń
  17. Wolę już nie oglądać takich programów. Głowa mała, żeby ogarnąć zakłamanie i oszustwa tego świata...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja lubię takie programy i lubię wiedzieć co się dzieje na świecie :)

      Usuń
  18. dla mnie to żadna nowość. farelki, lodówki, pralki tzw. franie działają do dziś, czyli już jakieś 70 lat. wszystko zaczęło się po wyjściu z komuny, bo wtedy odkryto że sprzęty które się nie psują spowalniają gospodarkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja wiem, że niektórzy o takich sprawach mogą wiedzieć, ale może są też takie osoby które jeszcze nie wiedzą. A w końcu lepiej wiedzieć niż nie wiedzieć :)

      Usuń
  19. O kurcze i to Apple, a to brzydale :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no nie :) a wydaje się być taką porządną firmą :)

      Usuń
  20. Skąd ja to znam? Mój Apple iPod Shuffle zepsuł mi się miesiąc po skończeniu gwarancji ;X

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dałaś do naprawy czy kupujesz nowy? :P a tak serio to wkurzające to jest. Najlepiej już kupować te rzeczy które mają najdłuższą gwarancję :P bo dłużej podziałają :P

      Usuń
  21. słyszałam o tym procederze, dotyczy niestety chyba całej elektroniki.

    OdpowiedzUsuń
  22. Takie praktyki stosowane są przez większość producentów, nie tylko telefonów, ale i sprzętu agd. Gdyby każdy sprzęt, np. odkurzacz, czy mikser, działał powiedzmy 30 lat (jak niektóre z czasów PRL, które są sprawne do dziś i mam nawet kilka takich sprzętów w domu), gospodarka by upadła. Proste. I brutalne zarazem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wszystko byłoby ok gdyby to jeszcze tyle nie kosztowało, bo nie każdego stać co kilka lat kupować nowy sprzęt za kilka tysięcy niestety i to mnie najbardziej wkurza :/

      Usuń
  23. My też popełniliśmy artykuł o tym jak nas oszukują producenci AGD i jakie stosują tricki: http://mlodzinadorobku.pl/metody-na-zepsute-agd/

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za Twój komentarz :) Jeśli spodobało Ci się u mnie to dodaj mnie do obserwatorów :)
Komentarze chamskie i wulgarne będą usuwane.